Mozgás 50 felett – Hogyan válassz?

Az 50+ korosztály fittségi szintje nem kezelhető egységesen, a korcsoport tagjai a nagyon aktívtól az elesett, segítséggel élők állapotáig rendkívül szórt. Mozgásprogramom ajánlásakor az ICAA (Aktív Idősödés Nemzetközi Tanácsa) fittségi besorolását használom, mely alapján Te is kiválaszthatod, hogy jelenleg mely fittségi szint jellemző Rád. A besorolás csak egy pillanatnyi állapotot tükröz, hiszen a kategóriák átjárhatóak, s közös feladatunk, hogy együttes munkánk eredményeként eggyel jobb kategóriát érj el, mint ami most jellemző rád, illetve megtartsd jelenlegi fittségi pozíciódat, s ne csússz egy alacsonyabb kategóriába.

sportoló szenior
sportoló
erő, állóképesség, rugalmasság, dinamikus egyensúly, szív- érrendszer fejlesztése. Speciális sport vagy aktivitáshoz szükséges képességek fejlesztése
aktív szenior
aktív
erő, állóképesség, rugalmasság, ízületi mozgásterjedelem (ROM) fenntartása, egyensúly, koordináció, dinamikus egyensúly / robbanékonyság, aerob állóképesség fejlesztése
kezdő szenior sportoló
kezdő
erő, állóképesség, rugalmasság, ízületi mozgásterjedelem (ROM) fenntartása, egyensúly, koordináció, aerob állóképesség fejlesztése
kis segítséggel élő
kis segítséggel élő
kéz erő és ügyesség, kar erő, váll és csípő mozgásterjedelem növelése, lábizmok erejének növelése
állandó segítségre szorulók
állandó segítségre szorulók
erő, ízületi mozgásterjedelem (ROM), egyensúly és koordináció javítása

Hogyan válassz?

És most nézzük, hogy melyik mozgásformát milyen edzettségi szinten javaslom. Ez segít a programok kiválasztásában és az eligazodásban:

Felnőtt úszásoktatás

kezdő szenior sportoló
kezdő
sportoló szenior
sportoló
aktív szenior
aktív

Ha még sosem úsztál, itt az ideje , hogy megtanuld és rendszeresen gyakorold az úszást, mely az egyik legélvezetesebb és legegészségesebb egész életen át gyakorolható sportmozgás. Növeli az állóképességet, nincs sérülésveszély. Javítja a légzést, mert a vízben, sűrűbb közegben sportolunk. Ezt a nagyobb nyomást legyőzve tágul a tüdőnk belégzéskor,, mely erősíti a légzési segédizmokat. Az egyetlen mozgásforma, ahol a légzés ritmusa szigorúan meghatározott. Gerinc- és ízületkímélő sporttevékenység. A különböző már kialakult gerincproblémák esetén a szakember irányította mozgás az állapotban jelentős javulást hoz.

Úszás Stílusjavítás

sportoló szenior
sportoló
aktív szenior
aktív
kezdő szenior sportoló
kezdő

Ha már valamennyire tudsz úszni, javítsd a technikádat és érj el jobb teljesítményt! Az úszásra is elmondható, hogy csak akkor érdemes gyakorolni, ha helyes technikával tesszük azt. Pl. ne ússz emelt fejjel mellúszásban. Ilyenkor a gerincoszlop két amúgy is nagy igénybevételnek kitett szakaszát terheljük ahelyett, hogy a vízbe hajtott fejjel ellazulva úsznánk. Ha jól úszol mellőszásban és háton, tanuld meg a gyorsúszást is, ezzel élvezetesebbé és változatosabbá teheted úszó programodat, s az új mozgás tanulása mindig koncentrációt igényel, így hasznos szellemi tevékenység is egyben.

Aqua nordic walking

kis segítséggel élő
kis segítséggel élő
kezdő szenior sportoló
kezdő

A vízben végzett nordic walking mozgást leginkább azoknak ajánlom, akik legyengült fizikai állapotuk, túlsúlyuk, ízületi problémáik miatt a szárazföldön nem tudják a nordic walking technikát gyakorolni. Sok esetben az aktívak is szívesen látogatják az órát, mert a meleg vízben végzett nyújtó gyakorlatok segítségével növelni tudják ízületi mozgásterjedelmüket, s a hangulatukra is jó hatást gyakorol a meleg vízben végzett gyakorlatok sora.

Szenior torna – Fitt csoport

sportoló szenior
sportoló
aktív szenior
aktív

Ezen az órán általános erősítő és mozgásterjedelem növelő gyakorlatokat végzünk, a gerinc és a törzsizmok a főszereplők. A mozgást változatos eszközhasználattal, és többféle testhelyzetben végezzük.

Szenior torna – kezdő csoport

kezdő szenior sportoló
kezdő
kis segítséggel élő
kis segítséggel élő

Ezen az órán nem kell nagy kunsztokat bemutatni, már ami a testhelyzetet illeti.  A gyakorlatokat ülésben vagy álló helyzetben végezzük, széket, gimnasztikai labdát és egyensúlypadot valamit kézi eszközöket használva. Jó mozgásforma kezdőknek, magukban bizonytananoknak. Olyanoknak, akik most kezdenek sportolni, eddig sohasem sportoltak,

Nordic walking

sportoló szenior
sportoló
aktív szenior
aktív
kezdő szenior sportoló
kezdő
kis segítséggel élő
kis segítséggel élő

Jó hangulatú, mindenkinek javasolt mozgás a szabad levegőn. Töb,b különböző erősségű óra közül választhatsz, így biztosan találsz a jelenlegi erőnlétednek megfelelő csoportot.