Harkány – visszavár

Hírlevél feliratkozás

Vonz a nyugalma, a lassabb tempó, s hogy annyi minden csábít pihenésre, lazulásra. Erre mostanában nagy az igény. Le kell lassulnom ahhoz is, hogy rájöjjek, pár nap alatt mindent nem láthatok, amit az ország e déli szeglete, e piciny mediterránium számomra tartogat. Így hát időről időre visszatérek.

Harkány – az ország egyik eldugott sarkában

Harkány – az út Budapestről egyenesen és végeláthatatlanul fut. Egyik legunalmasabb autópályánk, s az egyik legtávolabbi desztináció a fővárostól. Vonattal és autóbusszal Budapestről 3 óra alatt egy átszállással, közvetlen autóbusz járattal 4 óra alatt érhető el. Nincs közel, engem mostanában mégis vonz.

A harkányi gyógyvíz hatása

Harkány fő nevezetessége a fürdő, melynek kénes gyógyvize több területen fejti ki jótékony hatását a megelőzésben és a rehabilitációban egyaránt:

• aktív szabadgyök-fogó, antioxidáns, így gyulladás-csökkentő hatású
    • izomlazító, értágító hatású
    • mozgásszervi-reumatológiai betegségekben hoz javulást
    • psoriasis és az ekcéma eseteiben jó terápiás hatásokról számolnak be
    • érelmeszesedés megelőző, koleszterincsökkentő hatás
    • simaizom lazító hatás
    • meddőség egyes formáira, endometrosisra, kismedencei gyulladások, összenövések esetében gyakorolt pozitív hatás

Harkány – tiszta víz!

“Uszodán szocializálódva” már az is meglepetés volt, hogy a víz nem kezelt, a medencéket minden nap leeresztik és újra töltik. Rengeteg sósavas-hipós vízben ázkolódás után nekem már ez önmagába élmény. A harkányi gyógyfürdőt felújították nemrégiben, a kinti és benti 34-38 fokos gyógyvizes medencék mellett találunk kültéri 31 fokos termálmedencét. A wellness részlegen 2 perzsgőfürdő v. élmény medence, 2 jakuzzi, szaunák, gőzkabinok és merülőmedence teszi teljessé a kikapcsolódást. A fürdő 1. emeletén gyógyászati részlegen természetgyógyászati szolgáltatások várják a gyógyulni vágyókat. Kedvencem a kinti termál (óriás)medence volt. A mellette lévő pezsgőmedencéből a szauna merülőmedencéjébe siettem, s így váltófürdőztem hosszasan. A fürdő ezen területe a gyógyászati részlegtől picit elkülönül, sokan nem ismerik vagy csak nem annyira keresett, ami magányos kikapcsolódásra adott lehetőséget – az itthoni tömött uszoda után ez is kuriózum volt számomra. A vízitornának csak a végét csíptem el, így ide is vissza kell jönnöm.

Nordic walking túra Harkány környékén

Az egész napot végül nem töltöttük a fürdőben, hiszen azon kívül is számtalan látványosság várt felfedezésre. Elsőként a Harkányi kilátót érdemes felfedezni. Parkoljunk a Tenkes csárda parkolójában, innen kényelmes, nem megerőltető 2,5-3 km-es úttal érjük el a kilátót, ahonnét északra Pécs felé, délre a Drárva irányába és szép időben Horvátországba is átpillanthatunk.

Nevezetességek Harkány közelében – Siklós

Siklós Harkánytól 5 km-re keletre fekszik, a két települést kerékpárút köti össze. A siklósi vár a maga épségével és teljességével kápráztatott el bennünket. Ha ide látogatsz, ne sajnáld rá az időt, bejárni, állandó és időszakos kiállításait végig tanulmányozni több órás program.

Máriagyűd – nordic walking bottal

Siklósról tovább Máriagyűdre vezet utunk, ami ma már Siklós település része. Több évszázados zarándokhely, búcsúk és lelkigyakorlatok helyszíne, Isten és ember találkozóhelye. Harkány – Siklós – Máriagyűd kerékpárúttal összekötött, az út hossza csupán 8 km. Ide vezet a Magyar Zarándokút is,mely Esztegomot Máriagyűddel köti össze. Kis csapatommal elindultunk az úton, sok kilométerrel a hátunk mögött és még többel előttünk úton vagyunk. S a cél az út maga… A Máriagyűdi templomtól kb. 4 km-es túrát tehetünk, mely érinti a Csodabogyós tanösvényt, s megmutatja a Villányi-hegység kinézetében is eltérő másik, északi oldalát.

Villány – Templom-hegyi nordikos kistúra

Ha a Villányi-hegységet déli oldalán kísérjük tovább, annak keleti végében Villányhoz érkezünk, csodálatos hely a kikapcsolódáshoz, pihenéshez, élmények gyűjtéséhez. Először mi nem lefelé a pincék irányába, hanem fölfelé vettük az irányt, s a Templom-hegyi kilátóból néztünk le Villányra és a borvidékre. A kilátótól az elhagyott kőbánya felé vettük az irányt. Rövid pihenőnk elmélyült bogarászásba torkollt, melynek eredményeként több ammonitesz is a kezünk közé került – csupán a földön fekvő kövek, kavicsok tüzetes tanulmányozásával.

Borkóstoló Villányban

Persze Villány fő vonzereje nem az ammonitesz, hanem a remek borok és borkorcsolyák. Ez alkalommal a Szendi pincében kóstoltunk, de számtalan másik pince hívogatott, Villány, a minden kertjében virító banánfáival is visszavár… Ugyan sétatávolságra van, mi autóval kerestük fel Villánykövesdet, melynek ép pincesorai más hangulatot keltenek, mint a nagy testvér, Villány főutcája. Nyitott pincéi hiába hívogattak, a sofőr most vezetett. S mivel az 1700-as években készült föld alatti borkatedrálisra sem jutott időnk, ide is vissza kell térnünk. Megcsodáltuk a település határában lévő téglagyárat, mely ma már ipartörténeti emlék.

Szársomlyó – vezetett túrák akár nordic walking bottal is…

A Villányi-hegység keleti részén járunk már, melyet külön névvel illetnek, ez a Szársomlyó. Kelet-nyugati gerince flórájában és faunájában egymástól merőben eltérő északi és déli oldalt alakított ki. A dél oldal szubmediterrán klímáját az országban csak itt előfordulő egyedek, védett növénytársulások is élvezik. Csak itt virágzik január-februárban magyar kikerics, amit szintén még meg kell néznem!  A terület szigorúan védett, csak szakvezetéssel látogatható. A túrákat a Duna-Dráva Nemzeti Park munkatársai vezetik a hét öt napján, melyek a Nagyharsányi Szoborparktól indulnak.

Dráva – hajóról

Ha már a lábunk fárad, vízre szállva, a Szirén motorossal vagy kenuval fedezhetjük fel az ország egyik érintetlen folyóját, a Drávát a Duna – Dráva Nemzeti Park területén. Hajóutunkon kormoránokat figyelhetünk meg, akik a halban gazdag folyóból nyerik táplálékukat. A hajó Drávaszabolcstól indul, mely Harkánytól 6 km-re délre fekszik. De tehetünk gyalogos túrát is , választhatunk különböző tematikájú tanösvényeket (Kormorános vagy Boros-Dráva Tanösvény)

További nordikos csavargások

A kínálat a szűkebb, Siklósi régióban is bőséges, de ha több idő áll rendelkezésre, távolabb is merészkedhetünk. Ormánság, Kölked, Abaliget, Pécs és Orfű szintén elérhető távolságba van – további élményekkel gazdagítva utazásunkat. S mint mondtam, Harkány visszavár.